Mozzarella w kuchni – dlaczego warto i jak jeść ten ser?

Ser mozzarella kojarzona jest głównie z włoską kuchnią, gdyż jest podstawowym dodatkiem do pizzy czy sałatki, ale doskonale komponuje się także z wszelkimi zapiekankami czy prostymi kanapkami. Warto po nie sięgać, gdyż jest bardzo zdrowy i ma delikatny smak, niepowtarzalną fakturę i kremową, rozpływającą się w ustach konsystencję.

Czym jest mozzarella?

Ser mozzarella produkowany jest tylko w określonych regionach południowo-środkowych Włoch według tradycyjnych receptur z mleka uzyskiwanego od czarnych bawolic z rogami w kształcie półksiężyców. Ser produkuje się także wykorzystując mleko krowie, jednak nie jest to zgodne z tradycją wyrobu. Wyprodukowana z mleka bawolego mozzarella jest delikatna, miękka i kremowa. Podczas produkcji początkowo mleko zaprawiane jest podpuszczką, ale dopiero wtedy, gdy białko się zetnie, rozpoczyna się proces naturalnej fermentacji. Gdy masa dojrzeje i zyska elastyczną konsystencję. można ucinać kawałki i formować kulki albo zapleść ją w warkocz. Najczęściej jednak na sklepowych półkach można spotkać kule paczkowane w serwatkowej zalewie.

Wartości odżywcze mozzarelli

Mozzarella ma ponad 15 g tłuszczu, a tym samym jest bardzo kaloryczna, ale nawet dbając i linię nie powinniśmy się obawiać. Tego typu kwasy tłuszczowe są mocno zróżnicowane. Jednym z podstawowych związków jest sprzężony kwas linolowy (popularny CLA), który nasila proces lipolizy tkanki tłuszczowej, czyli pomaga spalać tłuszcz, wykazuje działanie antybakteryjne oraz buduje tkankę mięśniową. Mozzarella to źródło białka (100 gram sera zawiera 30 gram tego składnika). W takiej samej ilości sera jest aż 700 mg białka, co czyni go doskonałym źródłem tego składnika. W serze znajdziemy także jak potas, magnez, cynk czy selen, którego dawka w 100 g pozwala pokryć średnio 30-50% dziennego zapotrzebowania.

Mozzarella jako źródło witamin

Mozzarella jest nie tylko źródłem minerałów, ale również sporej ilości witamin. Pierwszą grupą witamin są te z grupy B. Kobalamina, czyli B12 odpowiada m.in. za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, kontrolę przemian metabolicznych oraz wytwarzanie czerwonych krwinek. Ryboflawina (B2) zapobiega stanom zapalnym, wspomaga prawidłowe funkcjonowanie dróg oddechowych. Biotyna (B7) odpowiada m.in. za prawidłowy stan naszej skóry i włosów, a witamina B6 uczestniczy w metabolizmie białek i węglowodanów. W mozzarelli znajdziemy również witaminy D, E i A konieczne do prawidłowego przyswajania wapnia.

Jak jeść mozzarellę?

Mozzarella jest składnikiem smacznych i prostych dań. Pierwszym z nich jest tradycyjna sałatka caprese. Do jej przygotowania wystarczy pokroić ser i pomidora w plasterki. Następnie naprzemiennie ułożyć na talerzu i posypać posiekanymi listkami świeżej bazylii oraz polać oliwą i octem balsamicznym. Innym daniem, w którym warto wykorzystać mozzarellę jest oczywiście pizza. Ser układa się bezpośrednio na cieście. Mozzarella świetnie sprawdza się również na grzankach oraz na różnego rodzaju zapiekankach.

Ser mozzarella ma niezwykłe walory smakowe i niepowtarzalną fakturę, a jego dodatek może odmienić praktycznie każde danie. Wprowadźmy go do jadłospisu, by włoska radość życia zagościła w naszej kuchni.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *