Mąka – który rodzaj wybrać?

Mąka jest produktem spożywczym, którego nie powinno zabraknąć w żadnej kuchni. Używa się jej w wielu celach, między innymi do robienia naleśników, panierek, zasmażek oraz do pieczenia ciast i różnych rodzajów pieczywa. Istnieje wiele gatunków mąki używanych w różnych celach. Wiele z tych typów cieszy się dużą popularnością, a inne są natomiast mniej znane.

Mąka to nic innego jak produkt powstający w procesie przemiału oczyszczonych ziaren różnych zbóż. Do grona tych zbóż można zaliczać pszenicę, żyto, jęczmień, kukurydzę, ryż, a także grykę, groch i soję. Od warunków przemiału uzależniona jest jakość mąki. Dostępne są produkty po przemiale razowym (całe ziarno składa się na mąkę) oraz wyciągowym (przemiału dokonuje się na ziarnach bez otrębów).

Typy mąki

Istnieją różne typy mąki i mówiąc słowo typ nie chodzi tutaj wcale o rodzaj ziarna, z którego mąka została wyprodukowana, a o zawartość soli mineralnych, która jest wyrażana w gramach przypadających na 100 kg mąki. Przykładowo zawartość 0,45% soli mineralnych to typ 450. Najwięcej składników mineralnych znajduje się w otrębach, które są usuwane w niektórych procesach przemiału. Najlepszym wyborem są mąki wysokiego typu, na przykład typ 2000.

Rodzaje mąk i ich właściwości

Aktualnie na rynku dostępnych jest wiele rodzajów mąki. Są one produkowane z różnych ziaren i różnią się właściwościami oraz przeznaczeniem. Mąka może być też zróżnicowana pod względem składu i zapewnianych wartości odżywczych. Warto zwrócić uwagę na kilka podstawowych rodzajów mąk:

  • Pszenna – jest to najpopularniejszy typ mąki wykorzystywanej do pieczywa oraz innych wypieków. Jest to doskonałe źródło błonnika. Generalna zasada mówi, że im wyższy typ mąki, tym więcej w niej błonnika. Mąka z pełnego przemiału to typ 3000.
  • Jęczmienna – zawiera mało glutenu wpływającego na elastyczność i ciągliwość wyrobu. Generalnie stosuje się ją jako dodatek do pszennego lub żytniego pieczywa, mający na celu poprawę jego smaku.
  • Gryczana – mąka tego rodzaju pochodzi z nasion gryki i posiada delikatnie gorzkawy smak. Zwykle stosuje się ją do ciasta na bliny i naleśniki. Jest ona często mieszana z mąką pszenną.
  • Sojowa – zawiera mało skrobi, ale dużo białka. Dzięki dodaniu jej do mąki pszennej, jakość pieczywa ulega znaczącej poprawie i opóźniane są procesy jego czerstwienia.
  • Żytnia – produkt o małej zawartości glutenu. Zwykle miesza się ją z mąką pszenną w celu poprawy wartości odżywczej wypieku i dostarczenia do niego cennego błonnika.
  • Owsiana – trudno dostępna w sklepach, ale można samodzielnie ją przygotować mieląc kaszki i płatki owsiane przy pomocy blendera. Dzięki jej dodaniu do mąki pszennej, pieczywo zyskuje ciekawy aromat oraz wartości odżywcze.
  • Mąka z orkiszu – w porównaniu z mąką pszenną, zawiera więcej witamin, białek oraz składników mineralnych. Jest idealna do chleba, który nie kruszy się i ma bardzo dobry smak.
  • Kukurydziana – jak sama nazwa wskazuje, uzyskuje się ją z przemiału kukurydzy. Nie zawiera ona glutenu, więc jest idealna dla osób z celiakią. Mąka ta w swojej czystej postaci służy do wypiekania pieczywa, które jest spulchniane proszkiem do pieczenia.
  • Mąka z prosa – zawiera białko, witaminy oraz sole mineralne. Posiada małą zawartość glutenu i zwykle łączy się ją z mąką pszenną.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *